środa, 15 sierpnia 2018

Tarot i Ciro Marchetti.


Ciro Marchetti to brytyjski artysta, absolwent ekskluzywnej Croydon College of Art oraz prezes Graform International. Jest wykładowcą na Wydziale Ilustracji i Animacji Cyfrowej w Instytucie Sztuki Fort Lauderdale. Został laureatem między innymi Digital Canvas Awards, Macworld expo digital art competition oraz Four Photoshop Guru Awards.
Stworzona przez niego talia Tarota zelektryzowała świat tarocistów, ale także środowiska związane z kulturą i sztuką.

Autor dołączył do nich książkę rozprowadzającą.
Cześć pierwsza stanowi opowieść zawierającą 12 rozdziałów, przez które wprowadza czytelników, w tajemniczy świat kart swego tarota poprzez cztery królestwa. Jest to miks jego wyobraźni, wydarzeń z rzeczywistości, magii i snów.
Druga cześć książki to opis kart.



Talia tarota Ciro Marchettiego wyróżnia się spośród innych talii kunsztem wykonania i stopniem zaangażowania artysty w proces powstawania poszczególnych kart. Bogactwem kolorów, dopracowaniem detali i opieraniem się na wskazówkach międzynarodowych autorytetów z dziedziny Tarota, Ciro Marchetti stworzył miłą alternatywę dla np. topornej grafiki tarota marsylskiego.
Talia Tarota boskiego jest przepiękna, robi wrażenie na wróżącym i na osobie pytającej. Pobudza wyobraźnię, ma w sobie zawarta symbolikę i nie jednego poprowadziła przez pierwsze tajniki tarota w ogóle. Ciro Marchetti stworzył przepiękne narzędzie, jednak wiadomo, ze bez wiedzy to za mało żeby go właściwie i z pożytkiem wykorzystać. Potrzeba teorii, doświadczenia i wtajemniczenia. Dla osób zainteresowanych na poważnie tarotem, proponuje doedukowanie się najstarszym tarotem Marsylskim, lub skorzystaniem z doświadczenia innych tarocistów.



Ciro Marchetti jest również autorem dwóch innych talii: Pozłacanego Tarota (Gilded Tarot) oraz Tarota Snów (Tarot of Dreams).


Ivette.

Tarot - kto wymyślił? Historia.

Jak powst tarot marsylski?

Zalążkiem samej talii Tarota były karty służące do zabaw dworskich i chęci poznania przyszłości, raczej w ramach rozrywki.
Pojawił się on na przełomie wieków XVI-go i XVII-go, w Paryżu, najpierw jako Taroto lub Taroccia, a od momentu przeniesienia manufaktury do Marsylii określano go Marsylskim. Dopiero w Anglii w XIX wieku ugruntowała się nazwa Tarot Marsylski .

Tarot Marsylski pochodzi od dwóch starych nurtów: Kabały i Alchemii. To ostatnie w rzeczywistości nie było wyłącznie poszukiwaniem środka na sukces w sferze materialnej, ale przede wszystkim próbą odnalezienia sposobu rozwoju duchowego, by moc w swoim czasie świadomie i godnie stanąć przed obliczem Najwyższego.
Tak wbrew temu co ogólnie się mówi Tarot nie jest przeciwnikiem Boga, a wyłącznie sposobem samodoskonalenia się dla Jego chwały. Ten, który czuje dyskomfort po obcowaniu z nim był po prostu nie przygotowany merytorycznie, emocjonalnie i przede wszystkim jego zamiary były niepozbawione pychy i żądzy posiadania władzy. Można karty Tarota wykorzystać do niecnych zamiarów, ale na dłuższą metę to się nie opłaca.

Czy to w Kabale czy też w Alchemii, w ramach porozumiewania się między osobami wtajemniczonymi, posługiwano się symboliką właściwą dla danej grupy: w Kabale używano dwudziestu dwóch liter hebrajskich, które swego czasu były tez liczbami, a w Alchemii np. znaków astronomii i żywiołów. Pozwalało to też na kodowanie informacji, które stosowano ze względów bezpieczeństwa i poufności. Niestety, jako coś tajemniczego i niedostępnego dla nawet osób wykształconych i posiadających władzę, nie podobało to się pewnym grupom politycznym: monarchom i kościołowi chrześcijańskiemu.
Pod koniec XV wieku pewien niemiecki mnich o imieniu Joachim nazwał tę talię „biblią szatana”, czyli nakazem szatana. Była to krótka wzmianka, ale owa opinia ciągnie się do obecnych czasów. W związku ze swoimi przekonaniami, obowiązującymi go jako przedstawiciela kościoła chrześcijańskiego, postawił ową księgę w kontrze do Biblii. Niestety, nie rozumiał, że Tarot był przekazem duchowym, służył do udoskonalania się w oczach Boga. Zresztą w tamtych czasach wszelkie inne filozofie, religie, a nawet nauka niezaakceptowane przez hierarchów chrześcijańskich, były nazywane szatańskimi, ponieważ hierarchowie uważali, że mają wyłączność na pośredniczenie między Bogiem a ziemskim światem.

Tarot jest rodzajem księgi z wieloma sposobami użytkowania. Może być użyty do celów magiczno-wrożebnych, jako narzędzie do kompletacji i wewnętrznej transformacji naszego ja na wyższy poziom rozwoju duchowego.
Jeśli ktoś chce w szczególny sposób postawić na własną przemianę, to zaleca się właśnie medytowanie z Tarotem Marsylskim. Mimo jego oszczędnej formy graficznej jest on pełen symboliki, przekazów i odnosi się do świata emanacji, świata kreacji, świata formowania oraz świata czynienia.
Tak jak w przypadku pierwszej karty (Głupiec) przedstawiony na niej człowiek uczy się i wszystko zależy od tego, ile ma chęci poznania i ile dziedzin chce poznać, tak na końcu osiąga cel: ostatnią kartę Arkan Wielkich - Świat.
W obecnej formie Tarot Marsylski jest podzielony na dwie części: 22 karty wielkich wtajemniczeń - Arkan Wielkich oraz 56 kart mniejszych wtajemniczeń - Arkan Małych składających się z czterech kolorów. Wtajemniczenia/Arkany Małe są najstarszą częścią w całym Tarocie, a wywodzą się ze zwykłych kart do gry. W Tarocie Marsylskim użyto symboliki kart stosowanych w północnych Włoszech.

Wtajemniczenia/Arkany Wielkie powstały z dwudziestudwóch obrazów nazywanych alegoriami i w zależności od tego, jakie karty sąsiadowały ze sobą i w jakiej kolejności, opowiadały o rożnych aspektach życia człowieka.

Czy Tarot jest niebezpieczny?

W nieodpowiednich w rękach nawet długopis może stanowić zagrożenie. Oczywistym jest, ze do posługiwania się Tarotem potrzeba osoby odpowiedzialnej, o wysokiej etyce, zaznajomionej z jego właściwościami, możliwościami i skutecznością. Kartom Tarota niesłusznie przypisuje się złą intencje, złe oddziaływanie na posiadacza talii lub osobę, która z nich korzysta. A to tylko „odbiornik”, umieszczony teraz i tutaj, potrafiący czerpać informacje z rożnych linii czasowych, naszych dróg i doświadczeń do przerobienia. Karty Tarota są nieme dopóki ktoś ich nie poprosi o odpowiedź. Nie są złośliwe ani spolegliwe wobec osoby pytającej, a wręcz obojętne, tak więc szczere.
Z pewnością nie są wyrocznią, ale raczej służą radą jak postąpić, w którym kierunku iść, bądź wyjaśnić niezrozumiałe sytuacje. Z całą pewnością z sesji Tarota powinny korzystać osoby, które są na to gotowe, bez strachu, z odrobiną sympatii, bo emocje są bardzo ważne, gdy Tarot zaczyna pracować nad rozczytywaniem naszej drogi życia.

W tej chwili na podstawie symboliki Tarota Marsylskiego powstaje wiele talli autorskich, które są interpretacją subiektywną danego autora, upierającego się na własnych doświadczeniach, przemyśleniach i możliwościach przekazu wizualnego.
Tarot Marsylski może nie jest piękny wizualnie, ale z całą pewnością zwraca uwagę swoją symboliką i tradycjami na to co poszukiwacz wiedzy o Bogu i stworzeniu powinien odkryć: świat emanacji, świat kreacji, świat formowania oraz świat czynienia.


Ivette.

Łączna liczba wyświetleń

Woreczki na karty tarota.

Dzisiaj wena mnie naszła i uszyłam sobie woreczki na karty z delikatnej ekoskóry woreczki na karty, bo skrzynki i kartony za dużo miejsca...